
РАССИМ, Деница с Илия, Exbodytion от серията Органични картини, урина : холографският код на художника върху хартия, 2014
Мила Тарабанова: Сериите ви Портрет с Илия, Енграма от 2006 г. насам са работени с органични материали?
Красимир Кръстев/Рассим: Реално погледнато, това са органични материали. Нищо, че петролът, след като се обработи, не е органичен. Както и това моторно масло, което е рисувано на гърба на платното. И Франсис Бейкин е работил на гърба на платното. По-различно стои на канаваца, отколкото на хартия. Тези разлики, които се получават по нишките, художникът не може да ги контролира. Но и върху хартията се разлива по особен начин. Щом скалните рисунки издържат толкова време, щом на старите майстори издържат правените бои, то дори и да изчезне – ще остане нещо. Имало е нещо. Обаче никой не е работил с такава техника досега. Например акрилните бои, които се считат за нова техника вече на 50 години, не се знае какво ще стане с нея, докато пласмасата се разлага 500 години. Тази техника по-скоро ще издържи, отколкото акрилните бои.
М.Т.: Защо правите Елизабет II и Мадона?
Р.: Защото са съвременни образи. Всички художници, независимо какво рисуват, рисуват себе си. Дори Франсис Бейкън, всичките деформации са от миналото, от бащата, отвътре , то си е вътре в него – нищо, че рисува други образи. Затова реших, че ще работя със себе си, с тялото си… не мога да накарам някой да диша лепило вместо мене. В смисъл, това е един период от живота ми, който може да стане обект на изкуството и го документирам . Автопортрет с цигара, първото ми видео, вместо да се рисувам с огледало, статив и платно, ползвах камерата и телевизора, подготвям композицията и го заснемам. Раздвижен автопортрет с любимата си музика, т.е. даваш и повече информация за себе си. Корекции 2 (обрязване), няма кого да накарам да……,въпреки че в историята на изкуството има много примери на видеоарт хора, които работят със себе си и експлоатират други. Идеята беше в началото това, което съм преживял в реалния живот, да преживея отново като произведение на изкуството. Корекции, примерно правиш скулптура от себе си. Това ми помогна в казармата да се отделя малко от лепилото. Там исках да избягам малко от действителността, но пък ми помогна да направя две работи: Дрога видеото и Корекции. Защото те наистина са преживени в реалния живот и после…няма какво друго да се измисли. Живописта е умряла. Нищо повече не можеш на измислиш със средствата на маслените бои и четката. Просто всичко е нарисувано.
М.Т.: Дрога и Корекции 1 и 2, тези три работи не са ли вдъхновени от виенската школа?
Р.: Може да се каже. Аз имах познание, но все пак са различни. Нито един там не надгражда – те пикаят срещу публиката, Херман Ниш дере животни, използва студенти за тази цел. То е друго време, в което те искат да скандализират тогавашното общество в по-консервативна Австрия. Но никой не е работил една година върху тялото си, за да създаде друг образ.Тук художникът и моделът са едно и също, като в продължение на една година работя със средствата на бодибилдинга, които са забранени по време на комунизма. Бодибилдингът и Шварценегер тогава се считат за упадъчни. В продължение на една година, 24 часа на ден, с хранителен режим, пълна лудница, дори и сънят беше важен. При австрийците това е вик срещу обществото, но от съвременна гледна точка това е изчерпано. След Корекции 2 отново променям тялото си, обрязвам се, лея кръв…но не приемам друга религия за сметка на моята и искам да обявим дали има бог или не. Това е идеята на Корекции 2. Променяш трайно себе си.
…………………следва продължение…………………….